Hibrid bicikli? Van értelme?

Az autók esetében bevált és egyre inkább terjed, hogy a meghajtást egy primer (benzin, dízel) és szekunder (elektromos) motorral oldják meg, üzemanyagot spórolva ezzel. A MIFA nevű nagy német kerékpárgyártó X-PESA névre keresztelt gépe meglovagolja ezt a hullámot és egyben az őskövület lánchajtást is nyugdíjazza.

A megoldás lényege, hogy nincs közvetlen mechanikus kapcsolat a pedál és a kerék között.

Amikor a pedálokat tekerjük, egy elektromos generátort hajtunk, ami áramot termel. Az energia egy akkumulátor közbeiktatásával jut el a hátsó kerékbe épített agymotorhoz.

Első hallásra nagyon trendi és praktikusnak tűnő megoldás, de felvet néhány kérdést.

Amikor kerékpározunk, ritkán van felesleges energiánk, amit akkutöltésre fordítanánk. Ennél nagyobb probléma a többszörös energiaátalakítás. Először megtermeljük az energiát a pedállal, majd ez közvetlenül, vagy közvetve (ha az akkut is tölteni kell, még rosszabb a helyzet) eljut a hátsó agymotorhoz. A generátor hatásfoka 60-90% között lehet, de nem optimális fordulaton előfordulhat, hogy a 10%-ot sem éri el. Ezután jön a kábelek vesztesége, (ha töltjük, akkor az akkué is), a motor szabályzása, végül maga a motor. A teljes villamos hajtás elméleti hatásfoka valahol 65% és 78% között van, de jelenleg talán 60% érhető el.

hirdetés

Tehát a pedállal tekerésével nagy nehezen létrehozott energiánk közel fele vész kárba. Kinek van erre energiája?

A lánchajtás hatásfoka ezzel szemben 94-98% és nem is túl nagy a súlya. A fenti megoldás hátránya, hogy nem tudja ugyanaz az eszköz ellátni a hajtást és az energiatermelést, ez mindenképpen súlynövelő. Lehetne ugyan a generátor egyben motor is, de akkor a hajtást valahogy hátra kellene juttatnunk. Például lánccal…

A fentiek ellenére X-PESA mégis nagyon érdekes szerkezet.

Az agymotor képes fékezéskor energiát visszatermelni az akkuba, így javítva a hatásfokot. A vezérlést egy Bluetooth-on keresztül kapcsolódó okostelefonnal végezhetjük, nyomon követve és szabályozva az energia áramlását. A pedált akár állandó sebességgel is tekerhetjük.

A villanymotor 250 W teljesítményű, de rövid időre, például induláskor, 2000 W teljesítményre is képes. A 400 Wh kapacitású lítiumion akkumulátort két óra alatt lehet elektromos hálózatról feltölteni. A hatótáv 30% izomerő hozzáadásával 60 km, 50% esetén 80 km egy feltöltéssel, nyilván sebességtől és terepviszonyoktól függően.

A 2013-ra várható végleges változat ára 2500 euró lehet.

Vélemény, hozzászólás?