Hibrid buszok is jönnek Budapestre

A múlt héten üzembe állított használt CNG-buszok után hamarosan további környezetkímélő, hibrid meghajtású autóbuszok érkeznek Budapestre. Az idei év végétől állhat ugyanis forgalomba az a 28 vadonatúj csuklós, dízel-elektromos hibridmeghajtású autóbusz, amelyek üzemeltetésére a BKK írt ki közbeszerzési eljárást.

Az alacsonypadlós, légkondicionált, a legmodernebb, EURO VI-os motorral felszerelt Volvo 7900-as típusú dízel-elektromos hibridbusz-flottát a pályázaton nyertes T&J Busz Projekt Kft. üzemelteti majd. A BKK midibuszok üzemeltetésére kiírt pályázaton is eredményt hirdettek, de a nyertes pályázóval történő szerződéskötés végül a pályázó hibájából meghiúsult. Ezzel párhuzamosan a BKK és a Budavári Önkormányzat együttműködésével zajlik elektromos és dízelmotoros midibuszok tervezetten uniós finanszírozású közbeszerzési eljárása.

Volvo 7900 Hybrid busz
A hibridmeghajtás a jelenleg létező egyik legmodernebb technológiát képviseli az autóbusz-közlekedésben. A környezetbarát, hibrid hajtáslánca miatt kisebb környezet- és zajterheléssel üzemelő 28 darabból álló Volvo 7900-as típusú dízel-elektromos autóbusz-flotta a BKK új autóbusz-üzemeltetési modelljének eredményeként állhat forgalomba Budapesten. A naponta 25 forgalomba adandó buszról szóló szerződést a mai napon írta alá Tóth Ignác, a szolgáltató igazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.

Elvárás, hogy a járművek egytől egyig alacsonypadlósak és légkondicionáltak legyenek. A fővárosi közszolgáltatásban 2014 végétől részt vevő autóbuszok üzemeltetésére a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési eljárást írt ki, amelynek nyertese a T&J Busz Projekt Kft. lett. Ez azt jelenti, hogy a járműveket és a járművezetőket is a T&J biztosítja, amiért a BKK a havonta megtett kilométerek alapján szolgáltatási díjat fizet. A közszolgáltatási szerződés 8 éves időtartamra + 2 éves opcióra szól.

A T&J Busz Projekt Kft. magyar magánszemélyek tulajdonában álló, 2006-ban alapított vállalkozás. A cég 2008-ban közbeszerzési eljárás útján nyerte el a VOLÁNBUSZ Zrt. Gödöllő térségében történő személyszállítási szolgáltatásokra kiírt alvállalkozói tenderét. Jelenleg is a VOLÁNBUSZ Zrt. alvállalkozójaként folytatnak elővárosi és helyközi autóbuszos szolgáltatást Pest megyében, Gödöllő térségében mintegy 100 autóbusszal, amelyek 85%-a 2008-ban újonnan, a többi használtan beszerzett autóbusz.

Miért jó a hibridbusz?

A hibrid autóbusz elektromos és dízelmotor-meghajtású. A Volvo 7900 típusú jármű 15-20 kilométer/órás sebességig tisztán elektromos meghajtással közlekedik. A 160 lóerős villanymotornak köszönhetően a végállomásról, megállókból történő indulás zajtalanná és füstmentessé válik. A 240 lóerős dízelmotor csak eztán indul be, hogy segítsen a jármű hajtásában. Megállóba álláskor, illetve várakozáskor a dízelmotor leáll, ekkor minden kiegészítő berendezés a megtermelt, illetve fékezéskor visszatermelt elektromossággal működik tovább.

Volvo 7900 Hybrid-busz hibridA hibrid technológia a gyártói adatok szerint akár 37 százalékkal kevesebb üzemanyag-felhasználást tesz lehetővé a csak dízelüzemű buszokhoz képest. Mindez önmagában is jelentősen csökkenti a környezetterhelést, ugyanakkor fontos adat, hogy a busz dízelmotorja EURO VI-os károsanyag-kibocsátási mutatóval rendelkezik, ez pedig a jelenleg létező legszigorúbb, kötelezően előírt emissziós norma.

hirdetés

A midibuszokra még várnunk kell

A BKK midibusz-üzemeltetési tenderére eredetileg két ajánlat érkezett. A nyertes a magyar gyártású Rába buszokkal pályázó, legalacsonyabb árat adó Orangeways City Kft. volt, azonban a tender sikeres lezárása előtt felszámolás alá került az Orangeways City Kft. egyik partnere, melynek bevonásával az előírt referenciákat igazolta a cég, ez pedig a közbeszerzési törvény értelmében kizáró oknak minősül.

A BKK lehetőséget adott a hiánypótlásra: az Orangeways City Kft. ekkor előbb a VOLÁNBUSZ Zrt.-t, majd a Color Tours Kft.-t vonta be az eljárásba kapacitást nyújtó szervezetként. A hiánypótlás benyújtását követő napon a BKK Igazgatósága az eljárást érvényesnek és eredményesnek nyilvánította, tekintettel az erre nyitva álló szigorú törvényi határidőre, mely a benyújtott dokumentumok maradéktalan értékelését nem tette lehetővé. A hiánypótlás részletes felülvizsgálata során azonban kiderült, hogy az súlyos hibákat és hiányosságokat tartalmazott, így törvényi lehetőségével élve a BKK Igazgatósága az eljárást lezáró összegzést módosította és törvényi kötelezettsége szerint kizárta a pályázók sorából az Orangeways City Kft.-t.

A pályázaton korábban érvényes, de az Orangeways City Kft-nél drágább ajánlatot adó VT-Arriva Kft. már korábban visszalépett, ezért az eljárást végül eredménytelennek kellett nyilvánítani. A tender rövidesen újraindul.

A fenti buszüzemeltetési közbeszerzési eljárástól függetlenül a Budapesti Közlekedési Központ 2013. szeptember 25-én nyílt, egyfordulós közbeszerzési eljárást indított a Budai Vár forgalmát ellátó Ikarus 405-ös típusú midibuszok cseréjére, azaz új elektromos és dízelmotoros járművek vásárlására.

Az EURO VI-os emissziós normának megfelelő dízel járművek beszerzésére irányuló eljárásban két ajánlattévő vett részt, ajánlatuk azonban a közbeszerzési törvény szerint érvénytelennek bizonyult. Ilyen esetben a Kbt. alapján az Ajánlatkérő hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást írhat ki. A tárgyalásos eljárásra a BKK a vonatkozó jogszabály alapján a korábbi nyílt eljárás két ajánlattevőjét – jelen esetben a Rába Jármű Gyártó és Kereskedelmi Kft.-t, valamint a Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.S.-t – hívta meg, így a magyar ipar is jelentős esélyt kap.

A hirdetmény nélküli, meghívásos eljárás kétségtelen előnye, hogy a tárgyalás során kedvezőbb feltételeket érhetünk el, amellett, hogy általa gyorsabb közbeszerzés folytatható le. Ezért a BKK Igazgatósága és az I. kerület Budavári Önkormányzat az eljárás ilyetén módon történő folytatása mellett döntött. A buszok üzemeltetője a BKV Zrt. lesz.

Az elektromos midibuszok beszerzési eljárása is folyamatban van, lezárása tavasszal várható.

OPH – energiaoldal.hu