Jó helye lesz: adócsökkentésre fordítanák az üzemanyagok jelöléséből származó többletbevételt

A nemzetgazdasági miniszternek az idén július 31-ig kell kidolgoznia azt a jogszabályt, amely lehetővé teszi, hogy az üzemanyagok jelöléséből származó többlet adóbevételt a következő adóévben adócsökkentésre lehessen fordítani, adta hírül az MTI.

Mindezt a legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat tartalmazza.

A kormány emellett felkéri a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökét, hogy március 31-ig dolgozzon ki egy olyan javaslatot, amely alapján a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló törvényben előírt ellenőrző és jelölő rendszer alkalmazható lesz az üzemanyagokkal kapcsolatban. Ennek célja a jövedéki adó és az általános forgalmi adó fizetési kötelezettség elkerülésével összefüggő tevékenység felderítése, illetve megakadályozása.

A NAV elnökének a munkába be kell vonnia a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséget.

 

hirdetés
Illusztráció. kép: MRM/indafoto.hu

Illusztráció. kép: MRM/indafoto.hu

Az ötlettel kapcsolatban nem mindenki derűlátó. A totalcar.hu írása szerint ezzel a módszerrel sok a baj. Hamarosan jöhet egy újabb EU-s eljárás Magyarország ellen, kaphatunk még magasabb árakat, haragos olajtársaságokat és hamisítókat, akik majd otthon színezgetnek.

Talán van, aki még emlékszik a 1991-92-es olajszőkítési botrányra. Akkor a lényegesen kisebb adótartalmú háztartási tüzelőolajból (alias HTO) egy ügyes maffiabrigád savazással gázolaj-szerű üzemanyagot készített, és azt nagy haszonnal eladta a kereskedelemben. A HTO és az autókba tankolható gázolaj közt az volt a legfőbb különbség, hogy az előbbit egy ferrocén nevű vegyülettel még a vámkezelés során pirosra festették. Az olajmaffia sokszor egyszerűbb megoldáshoz nyúlt: egyszerűen megkente a vámost, és már a színezés is elmaradt, ezért gyakran szőkíteni sem kellett.

A Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzései ellen is volt bevett módszer. A korabeli tartályautó-sofőrök állítólag előre felkészültek, ha a fűtőolajként lekönyvelt gázolajat kellett célba juttatniuk. Az alternatív módon megszerzett színezőanyagot egyszerűen bekészítették egy kis, preparált edénybe a felülről tölthető tartályautóba, majd egy madzagot vezettek a sofőrfülkébe. Amikor intett a vámos az út szélén, egyszerűen kioldották madzagot, a pirosító beledőlt a gázolajba, és nem buktak meg az ellenőrzésen. A több százmilliárdos csalás következményeként tönkrement jó néhány dízelautó adagolórendszere, pár embert lecsuktak, a többiek pedig átálltak másfajta bűnözési formára.

A kilencvenötös, kilencvennyolcas és a mindenféle emelt oktánszámú üzemanyagoknak egyébként már eddig is jól felismerhető színűk volt. A normál jelzésű motorbenzin sárgászöld, a prémiumbenzinek pirosas árnyalatúak, míg a gázolaj jellemzően kékes. Pontosan azért, hogy ne legyenek könnyen összetéveszthetőek.

 

Vélemény, hozzászólás?