Konkurenciát kap a Panama-csatorna

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  


A Panama-csatornának hamarosan konkurenciája akad a térségben. A nicaraguai törvényhozás ugyanis jóváhagyta azt a tervet, amely 40 milliárd dollár beruházással építi meg a közép-amerikai országot a Csendes-óceán és az Atlanti-óceán között átszelő kereskedelmi vízi utat, alig 600 kilométerre északra elődétől. A bejelentés akkor látott napvilágot, amikor a Panama-csatorna megépülésének jövőre esedékes 100. évfordulójára készül, nagyszabású szélesítési munkálatokkal.

A Panama-csatorna jelenleg 5%-kal részesedik a világkereskedelem átmenő forgalmából. Nicaragua legalább ennyit szeretne szakítani azzal, hogy a csatorna 800 kilométerrel csökkentené a tengeri távolságot New York és San Francisco között. Hívei szerint az új csatorna megduplázná Latin-Amerikai egyik legszegényebb országának 1 főre jutó GDP-jét.

Panama-csatorna

hirdetés

Az építkezés a tervek szerint 11 évet venne igénybe, 40 ezer munkahelyet teremteni. Egyelőre a pontos útvonala nem ismert, hat különböző terv közül döntenek majd a 200 kilométeres vízi út megépítésekor. Terveznek mellette egy „száraz folyosót” is, vasúttal, kikötőkkel és repülőterekkel is.

Az építés kivitelezője a hongkongi bejegyzésű Chinese HK Nicaragua Canal Development Investment, amely egyben 50 évre megkapja a csatorna koncesszióját is. A megállapodás értelmében a kínai cég az első 10 évben évente 10 millió dollárt fizet a managuai kormánynak, majd egy emelkedő százalékot a csatorna bevételeiből. Az 51. év lejártában Nicaragua a csatorna teljes jogú tulajdonosává válik.

A kormány által hangoztatott előnyök ellenére, akadnak szép számmal, akiknek nem tetszik a terv üzleti, környezetvédő körökben, sőt, tiltakoznak az őslakosok képviselői is. Szemére vetik például Daniel Ortega elnöknek, hogy egy olyan „gyanús” kínai cégnek „zálogosítja el” az országot, amelynek létrehozóját, Wang Jing ügyvédet senki sem ismeri. Ugyancsak bírálják a tervet azért, mert az építőknek szabad kezet ad Nicaraguai vizeinek elterelésére. A környezetvédők arra hívják fel a figyelmet, hogy a lehetséges hat útvonal közül öt a nagy Nicaragua-tavon keresztül vezetne, amelyet az ország természetes ivóvíz-tartalékának tekintenek. A nicaraguai parlament azonban a várható gazdasági előnyöket részesítette előnyben az aggodalmakkal szemben.

forrás: energiacentrum.com/Aiolus News



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?