Lejáratja a bicikliseket a köztévé

A királyi tévé nem azonosul a kerékpárosokkal. Sőt, nemhogy nem azonosulni nem tud, hanem Gulyás István a Ma reggel műsorvezetője a tekerőket a közlekedésben résztvevők szabályszegő, visszabeszélő söpredékének tartja.

Ez az álláspont sütött a Ma Reggel kiadásából, amikor Gulyás István műsorvezető nagyjából azzal nyitott, hogy megkérdezte Kürti Gábort, a 2500 taggal rendelkező Magyar Kerékpárosklub elnökségi tagját, a Critical Mass főszervezőjét: „Ebből a 2500 főből, akit maguk képviselnek, gondolom, mindenki tud biciklizni. A biciklisták közül, akik kerékpároznak, hányan tudnak valóban kerékpározni, és ismerik a Kreszt?”

MTV Gulyas Istvan1A műsorvezető alig leplezett utálattal faggatta Kürtit arról, hogy a KERÉKPÁROSOK, miért nem tartanak be semmilyen közlekedési szabályt, miért beszélnek csúnyán, és miért nem világítják ki magukat, mert az autósoknak, akiket a beszélgetésben mintegy szószólóként maga Gulyás képviselt, már nagyon elegük van ebből, hiszen ők sosem szegik meg a Kresz szabályait.

Kürtit a Körúti biciklisáv terveivel kapcsolatban hívták be a stúdióba, de erről Gulyának lényegében egyetlen kérdése volt: tényleg normális közlekedés politikai kérdésnek lehet-e tartani a Körúti autós parkolóhelyek eltüntetésének ötletét. Miután Kürti megpróbált szakszerűen válaszolni, de hiába, többet erről a témáról szó sem esett. Amikor több kirohanás után maga a riportalany akarta visszaterelni a műsorvezetőt a meghirdetett témára, Gulyás kijelentette, a Körútról nem őt, hanem a körúti lakosokat fogja megkérdezni. – írta a kerekagy.blog.hu.

Hasonló következtetésre jutott az MTVA műsoráról a 444.hu is. ” Gulyás István a Ma reggel műsorvezetőjeként nem ám alákérdezett, hanem frontálisan belerohant Kürti Gábor Critical Mass-szervezőbe és kerékpár-evangelistába. Kürti a tervezett körúti biciklisáv és a budapesti parkolási helyzet változása kapcsán érkezett a stúdióba, itt azonban azzal kellett szembesülnie, hogy a zseb-Obersovszky inkább arról beszélgetne, hogy mekkora szabályszegő tahók a biciklisek.

Érdemes végignézni a négyperces videót, még a magyar közszolgálati tévéhez képest is komoly teljesítmény.”

Miután nem igazán sikerült az eredeti témában beszélgetni, a Magyar Kerékpárosklub másnap közleményt adott ki, hogy elmondhassa, amit a műsorban nem tudott és reagáljon az “el nem hangzott kérdésekre”.

hirdetés

Íme a Magyar Kerékpárosklub Elnöksége közleménye:

2013. szeptember 5-én reggel az MTV reggeli műsora a kerékpározással foglalkozott. Ennek érdekében beszélgetésre hívta elnökségünk tagját, Kürti Gábort. A meghívó szerint a Nagykörút kerékpározhatóságát elősegíteni kívánó tervezett intézkedésekről kívántak vele beszélgetni. Ehhez képest a megadott témáról egy szó sem esett, arról viszont sok, hogy a riporter hogyan viszonyul a „kerékpárosokhoz”.

A Kerékpárosklub elnöksége fontosnak tartja, hogy erre a minden közszolgálati és közlekedésszakmai szempontot figyelmen kívül hagyó interjúra közleményben reagáljon, így válaszolva a remélt, de el nem hangzott kérdésekre:

1. A jármű, amit az ember használ, NEM meghatározója identitásának. Minden olyan megközelítés, ami „autós és kerékpáros társadalomról”, például ezek „harcáról” beszél, tévedésen alapul, és csak hangulatkeltésre alkalmas. Nem kerékpárosok és autósok vannak az utakon, hanem emberek, akik épp valamelyik eszközzel közlekednek, ki így, ki úgy.

2. A közlekedés nem egyenlő a gépjárművek haladásával, a közlekedés egysége az ember, az utas. Éppen ezért egy út kapacitása (hány ember haladhat rajta át adott idő alatt) bizonyos esetekben vagy időszakokban akár növekedhet is, ha például egy sávot az egyéni gépjárművektől megszabadítanak, és ott a jóval kisebb helyigényű közösségi közlekedés (tömegközlekedés) vagy a kerékpárok haladását teszik folyamatossá. A közlekedésfejlesztés célja soha sem egyik vagy másik jármű/közlekedési mód haladásának biztosítása, sokkal inkább az emberek akadálymentes gyors és kényelmes utazásának lehetővé tétele, minél kevesebb környezeti és társadalmi kár okozásával.

3. A közlekedés fejlesztésének, minősége javításának egyik hatékony eszköze a kerékpározás. Nem véletlen, hogy a világ szinte minden nagyvárosa (New Yorktól Varsóig, Londontól most éppen Kijevig) örömmel nyúl ehhez az eszközhöz, tesz meg mindent azért, hogy minél többen és minél többször használják kerékpárjukat napi közlekedésre.

4. A kerékpáros közlekedés fejlesztése nem történhet magában, csak a teljes közlekedési rendszer fejlesztésének részeként. Ezért minden olyan kérdés, ami egy bizonyos infrastruktúra minősítésére vonatkozik (jelen esetben a budapesti Nagykörút), nem megválaszolható az összes többi körülmény elemzése nélkül. A készülő BUBI rendszer szükségessé teszi, hogy a területén (Nagykörúttól befelé) a meglévő úthálózatot olyanná tegyék, hogy ott kényelmesen, gyorsan és biztonságosan lehessen kerékpározni azoknak is, akik eddig ezt nem tették. Ehhez szükséges a terület közlekedési rendszerét egészében vizsgálni. Ez történik most, A BKK ezért készíttetett tanulmányt a Nagykörúttal kapcsolatban is.

Szervezetünk szakemberei továbbra is örömmel állnak a sajtó rendelkezésére a kerékpáros közlekedés témakörében. Azonban nem kívánunk olyan mesterségesen gerjesztett viták részesei lenni, amelyeken magukat közszolgálatra méltónak tartó riporterek a bulvár újságírás legsilányabb hangulatkeltő eszközeivel operálnak, egymás ellen fordítva az egymásra utalt közlekedőket.

forrás: greenfo.hu, Magyar Kerékpárosklub

Vélemény, hozzászólás?