Lopakodó, benzines kamionok Európában?

A nagyobb zajterhelés is a környezetszennyezés egyik formája. A gyújtógyertyás kamionok pedig átlagosan 3-6 decibellel halkabbak dízel társaiknál. Az Iveco az amsterdami „Bedrijfsauto 2012” kiállításon mutatta be új Stralis LNG (Liquefied Natural Gas – cseppfolyósított földgáz) Natural Power modelljét. A földgázüzemű jármű tökéletesen alkalmas a közepes távú vagy éjszakai áruszállítási feladatokra, és mostantól egész Európában megrendelhető.

A Stralis LNG Natural Power modell regionális és országos áruszállítási feladatokhoz, például üzemanyag-szállításhoz ideális. A kiállításon szereplő, félpótkocsival felszerelt kéttengelyes nyergesvontatót, egy 330 lóerős Cursor 8 földgázüzemű motorral, kézi sebességváltóval, gyárilag beépített intarderrel és elektronikusan vezérelt fékrendszerrel (EBS) szerelték fel. A jármű 18-40 tonna összgördülő tömegű változatokban érhető el.

A földgázüzemű járművek használata napjainkban nemcsak nagy társadalmi jelentőséggel bíró beruházás, hanem gazdaságilag is kedvező a vállalatok számára. Az LNG-technológia egyik legfontosabb előnye, hogy lényegesen megnöveli a járművek hatótávolságát, amely így akár a 750 km-t is elérheti.

A CNG-alapú (Compressed Natural Gas – sűrített földgáz) technológia biztosította alacsonyabb károsanyag-kibocsátás jelentős előnyei mellett az LNG-hajtás a jármű menetkész tömegének csökkentését is lehetővé teszi, amely a teherbírási kapacitás növekedését eredményezi. Regionális áruszállításra való használat esetén, évente körülbelül 40 000 kilométeres távolságon a becslések szerint – az üzemanyagáraktól függően – akár 10 000 eurós megtakarítás is elérhető a hagyományos dízelüzemű járművekhez képest. Hulladékgyűjtési és újrahasznosítási feladatok esetén a megtakarítás évente akár 20 000 euró is lehet.

hirdetés

„A földgázüzemű járművek mindig is kiemelt helyet foglaltak el az Iveco fejlesztései között. Vállalatunk egyike azon kevés gyártóknak, amelyek jó előre felismerték a metán alternatív energiaforrásként való felhasználásának jelentőségét” – mondta Alessandro Mortali, az Iveco nehézkategóriás járművekért felelős alelnöke.

A földgázhajtású járművek építése már a nyolcvanas évek óta elsőbbséget élvezett az Iveco környezetbarát modelljeinek fejlesztése során. A vállalat mára a metánüzemű haszongépjárművek legszélesebb palettáját kínálja a piacon. Az állami és a magánszféra flottáiban üzemelő 11 000 járművével az Iveco Európában piacvezető a földgázüzemű járművek fejlesztése és értékesítése terén is.

A CNG-technológiával működő járművek a metánt gáz formájában, 200 bar nyomás alatt tárolják acéltartályokban. Az LNG-járművek -125 C-os hőmérsékletű hűtőtartályokban, folyékony halmazállapotban tárolják a cseppfolyósított földgázt, amelyet egy hőcserélőben való melegítést követően gáznemű halmazállapotban adagol a rendszer a motornak.

A mentánhajtású járművek piaci lehetőségei különösen az élelmiszer- és italipar, az üzemanyag-szállítás, a logisztika terén, valamint az éjszakai szállítással foglalkozó vállalatok körében erősek, amelyek számára a szikragyújtású motorok garantálják az alacsonyabb zajszintet. A földgázüzemű Stralis modellek átlagosan 3-6 decibellel halkabbak, mint az azonos teljesítményű dízelüzemű járművek. Az utóbbi időben jelentős európai vásárlók tesztelték e járműveket. A pozitív eredmények azt bizonyítják, hogy a gázüzemű járművek több más területen, számos különféle szállítási feladatra felhasználhatók.

Az LNG-modellek a nyergesvontatók megjelenése után hamarosan 2 és 3 tengelyes teherautó változatban is kaphatók lesznek. A 16 sebességes kézi sebességváltóval és hidraulikus retarderrel felszerelt járművek városi és városon kívüli használatra is alkalmasak. A járművek hidrodinamikus nyomatékváltóval és beépített retarderrel rendelkező, 6 sebességes automatikus sebességváltóval is rendelhetők. A földgázüzemű Cursor 8 motor megfelel a 2014-ben hatályba lépő Euro VI kibocsátási norma határértékeinek.

A földgázüzemű Iveco haszongépjárművek már képesek a biometán használatára, amely a legjobb eredményekkel rendelkező megújuló energiaforrások közé tartozik a CO2-kibocsátás csökkentése terén.