Magyar katalizátor buszokhoz

A buszok károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében a Zöld Levegő Projekt Kft. kifejlesztett egy kipufogóra szerelhető katalizátort, emellett tervezi egy olyan innovációs központ felállítását, ahol fejlesztik és tesztelik a járműiparban használt kipufogógáz-szűrő rendszereket – közölte a cég az MTI-vel.

Az úgy nevezett ZLP katalizátor prototípusát a kft. konzorciumi partnerével, az Országos Kutatási és Szaktanácsadó Intézet Nonprofit Zrt.-vel együttműködve fejlesztette ki – ismertették. A katalizátor a buszok kipufogójára szerelve a légtérbe jutó szennyezőanyagok mennyiségét 80-90 százalékkal képes csökkenteni. A katalizátorhoz kapcsolódik egy szoftver is, amely folyamatosan tájékoztatja az autóbusz sofőrjét a jármű aktuális emissziós adatairól – írták.

kép: zlp.hu

kép: zlp.hu

A fejlesztés 886,39 millió forintból valósult meg, amelyhez a konzorciumi partnerek a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretéből 693,94 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyertek.

A Zöld Levegő Projekt Kft. egy kutatás és fejlesztés (k+f) innovációs központ felállítását is tervezi, amelynek célja, hogy az emisszió-csökkentéssel és a tüzelőanyag-felhasználás hatékonyabbá tételével kapcsolatos fejlesztések, innovációk számára a kutatáshoz és a prototípus-készítéshez megfelelő infrastrukturális hátteret tudjon nyújtani – közölték.

A közlemény szerint az innovációs központ előkészítését célzó projekt lezárult, a központ megvalósítására a cég a GOP keretében 993,57 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. Az intézményt Békéscsabán építik fel a későbbiekben, az eddigi támogatást főként eszközbeszerzésre fordították. A program összköltségvetése 1 milliárd 422 millió forint.

A Zöld Levegő Projekt Kft.-t 2012-ben három vállalkozás – a Kőrös Volán Zrt., a K+Q Kft és a Kat Tech Kft. – hozta létre.

Néhány információ a katalizátorról:

hirdetés

A projekt célja olyan katalizátorok, részecskeszűrők kifejlesztése, amely

– bírja a magyar buszállomány terhelését,

– utólag is beépíthető a különböző Magyarországon elterjedt busz típusokba,

– még az eredeti kipufogódobhoz képest is tüzelőanyag fogyasztás csökkentő hatása van és,

– a teljes részecske méret tartományt hatékonyan szűri, folyamatosan semlegesíti.

A jelenleg piacon lévő részecskeszűrő katalizátorok élettartama alacsonynak bizonyult a magyar buszokon, mivel hamar besültek és eltömődtek, illetve növelték a jármű tüzelőanyag fogyasztását. Éppen ezért nem is terjedtek el.

A projekt célkitűzése a tömegközlekedés során kibocsátott káros anyagok – kiemelten a 10 mikron alatti részecske, korom és széndioxid – hatékony csökkentése, valamint a CO, HC, NOX elvárt csökkentésére alkalmas füstgáz utókezelő eszköz kutatása, fejlesztése. A folyamat fontos szempontja, hogy a fejlesztendő kipufogógáz-tisztító eljárás lehetőség szerint ne növelje a járművek tüzelőanyag fogyasztását – és ezáltal az üzemeltetési költségeket – hanem csökkentse. A költséghatékonyabb üzemeltetés és a kibocsátott gázok megtisztítása mellett így további környezeti előnyként jelentkezik az el nem égett tüzelőanyag mennyiség, melyből nem lesz széndioxid, korom és káros anyag.

A projekt keretében elvégzett kutatás eredményeként meghatározásra kerültek azok a legmegfelelőbb anyagok,  amelyek műszaki paramétereik alapján megtervezésre került a digitális prototípus. A digitális prototípus segítségével a prototípusok megtervezhetőek és legyárthatóak. A prototípus gyártás során 8 különböző típusú illesztésre, összesen 160 db prototípus kerül legyártásra (típusonként 20 db).

energiaoldal.hu, zlp.hu, MTI

 

Vélemény, hozzászólás?