Már nem annyira az üzemanyagokban látja a jövőt a MOL

A nem motorüzemanyag típusú termékek arányát a jelenlegi 30 százalék alatti szintről 2030-ig fokozatosan 50 százalék fölé tervezi emelni a Mol Nyrt., elsősorban a petrolkémiai és vegyipari befektetések megvalósításával.

A Mol ezért 2030-ig minden ötéves periódusban 1,5 milliárd dollárt fordít közép-kelet-európai petrolkémiai és vegyipari növekedési projektekre – ismertette az olajipari társaság a vállalatcsoport hosszú távú stratégiáját pénteken a Budapesti Értéktőzsde honlapján.

TVK kép: mol.hu

TVK kép: mol.hu

A 2030-ig terjedő stratégiát csütörtökön hagyta jóvá a társaság igazgatótanácsa.

A Mol célja, hogy a petrolkémiai alapanyag-felhasználását már középtávon három millió tonnára növelje és új termékcsoportok piacára is belépjen. A stratégia szerint a tervezett petrolkémiai és vegyipari befektetésekkel fennmarad a jelenlegi integráltság, azaz a petrolkémiai és vegyipari befektetések megvalósításakor a saját finomított termékeit használja fel csoport.

A Mol azt is tervezi, hogy a jelenlegi, 20 százalékot kissé meghaladó szintről 25-30 százalékra növeli üzemanyag-piaci részesedését a közép-kelet-európai régióban, valamint azt, hogy a szektor vállalatai közt a fajlagos jövedelmezősége alapján a legjobb 25 százalék közé kerüljön.

A stratégia alapján a Mol a jövőben is egyre javuló, versenyképes hozamot biztosít részvényeseinek, a társaság törekszik az éves osztalék fokozatos növelésére, és támogatja a magasabb likviditás és közkézhányad elérését középtávon.

Miközben a térség vezető vegyipari vállalatává válik, a Mol megtartja és tovább erősíti piacvezető pozícióját Közép-Kelet-Európában – hangsúlyozza a dokumentum. A társaság a közlekedést érintő innovációk egyik elsődleges kiszolgálója kíván lenni.

hirdetés

A Mol a tervei szerint továbbra is magas komplexitású, hatékony és jövedelmező finomítókat működtet, amelyek nettó készpénztermelő képességük alapján, már középtávon az európai finomítói élvonalba tartoznak. Tekintettel az üzemanyagpiacra vonatkozó hosszú távú várakozásaira, az alternatív technológiák gyors terjedésére és a változó vásárlói szokásokra, a Mol 2030-ban sokkal változatosabb, sokrétűbb termékportfoliót kíván előállítani a finomítóiban – olvasható az új stratégiáról kiadott közleményben.

A hagyományos értelemben vett üzemanyag-kereskedelmet fogyasztási cikkeket és szolgáltatásokat kínáló üzletággá alakítja át a társaság. A Mol továbbfejleszti piacvezető regionális kiskereskedelmi hálózatát, miközben a változó piaci folyamatokra és fogyasztói szokásokra reagálva a kiskereskedelmi üzletágat mobilitás-szolgáltatási rendszerré alakítja át. Az „úton lévő fogyasztóknak kínálunk szolgáltatásokat, termékeket és megoldásokat” – olvasható a közleményben. A stratégiai cél, hogy a megváltozott üzletág 2030-ra a csoportszintű EBITDA egyharmadát adja.

MOL/Marché töltőállomás. kép: mol.hu

MOL/Marché töltőállomás. kép: mol.hu

A kitermelésről a terv leszögezi, hogy a versenyképes, egyszámjegyű – jelenleg hordónként 7 dollár alatti – közvetlen termelési költség megtartása a cél, illetve az, hogy az eszközök még alacsony olajár-környezetben, 50 dollár, vagy ennél alacsonyabb hordónkénti ár alatt is önfinanszírozók, fenntarthatók legyenek és értéket teremtsenek.

Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója a közleményben kijelentette: a stratégia célja nemcsak az alaptevékenységekhez tartozó üzletágakban elért regionális pozíció megtartása és megerősítése, hanem az is, hogy továbbra is a Mol legyen a közép-kelet-európai régió piaci dinamikájának és változásainak a mozgatója. „Az új stratégia részeként további terjeszkedést és diverzifikációt hajtunk végre a petrolkémiai portfólióban azzal a céllal, hogy vezető vegyipari vállalattá váljunk” – tette hozzá.

Csütörtöki ülésén az igazgatóság szervezeti és a személyi változásokról is döntött.

Az új stratégia részeként a társaság létrehozza a fogyasztói szolgáltatások szervezeti egységet, ez lesz felelős azért, hogy a Mol-csoport „az ügyfelek első számú választása és a jövő piaci igényeinek legfőbb kiszolgálója legyen”. Az új szervezet magában foglalja majd a kiskereskedelmi üzletágat, ami jelenleg a downstream szegmenshez tartozik. A szervezet ügyvezető igazgatójává Világi Oszkárt nevezte ki, aki 2009 áprilisától a Slovnaft vezérigazgatója és igazgatóságának elnöke, és Mol-csoport ügyvezető testületének tagja.

Berislav Gasót az igazgatóság kinevezte a Mol-csoport kutatás és termelés üzletágának ügyvezető igazgatójává, aki ezzel az ügyvezető testületnek is a tagja lesz. Berislav Gaso eddig ügyvezető igazgatóhelyettesként felelt az üzletág irányításáért.

energiaoldal.hu – MTI