Megugrott tavaly a CNG-forgalom Magyarországon

Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  


2014-ben Magyarországon erőteljes, 69 százalékos emelkedést értünk el a sűrített földgáz üzemanyag értékesítésében. Az emelkedésben oroszlánrészt képviselnek a fővárosi járműflották üzembeállásai.

2014 jelentős előrelépés volt a tiszta, alternatív közlekedés terén, elsősorban a Fővárosban. Forgalomba állt a BKV, azóta közel 50 darabra emelkedett CNG üzemű autóbusz flottája, róják köreiket az FKF-nél üzemelő házhoz menő szelektív hulladékgyűjtő 60+3 IVECO alvázú nehézgépjármű és nagy számban látni füstmentes CNG üzemű taxikat is.

Van Hool A330 CNG Busz Budapesten. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Van Hool A330 CNG Busz Budapesten. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Összességében így Budapesten értékesítették tavaly a földgáz üzemanyag felét, a megelőző évihez képest mintegy háromszor annyit.

CNG értékesítés_2010-2014

Az üzemanyagként értékesített 5,13 millió köbméter bio- és földgáz hozzávetőlegesen 2500 t CO2 kibocsátás elkerülését eredményezte. A CNG töltőpontok forgalma lendületes emelkedést mutat, négy év alatt több mint megnégyszereződött, de még így is elhanyagolható a közlekedés összes energiafelhasználásához viszonyítva.

Ahhoz, hogy eleget tegyünk a dekarbonizációs és kőolaj felhasználás csökkentési, valamint megújuló energia felhasználást sürgető stratégiai céloknak, még nagyon sok éven keresztül kell hasonlóan lendületes növekedést elérnünk.

kép: fkf.hu

kép: fkf.hu

hirdetés

Az értékesítés növekedésében természetes szerepet játszott tavaly az új töltőpontok megjelenése, valamint a szegedi kút felújítása is. Elmondható, hogy mindkét töltőállomásokkal rendelkező energiaszolgáltató, az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltatóhoz tartozó FŐGÁZ csak úgy, mint a GDF SUEZ kivette részét a beruházásokból, a szolgáltatás bővítéséből.

Ezzel együtt is, néhány éven belül 20-40 szeresére kell emelni hazánkban a nyilvános töltőpontok számát ahhoz, hogy a járműtulajdonosok számára széles körben reális lehetőséggé válhasson ez az üzemanyag. Ezt pedig egyetlen módon érhetjük el, olyan jogszabályi környezetre van szükség, amely biztosítja a költséges beruházások megtérülését azáltal, hogy a jármű tulajdonosok számára fenntartja hosszú távon kiszámíthatóan vonzó alternatívaként a gázhajtást.

A Főgáz BKV-buszok tankolására kialakított  CNG töltőállomásának avatása Budapesten. kép: bkk

A Főgáz BKV-buszok tankolására kialakított CNG töltőállomásának avatása Budapesten. kép: bkk

Példaként érdemes szem előtt tartani Olaszországot, ahol nem csak a nyilvános CNG kutak száma haladja meg az ezret, de 2014-ben az értékesített új autók 5,3 százaléka volt CNG üzemű, köszönhetően a jelentős üzemanyagköltség megtakarítás lehetőségének. Emellett a korábbi CNG-re való átalakítás állami támogatása is nagymértékben hozzájárult a járművek szaporodásához, különös tekintettel arra, hogy az autógyártók még ma is nagyon szűk modellválasztékkal várják a CNG-s változatokra fogékony vásárlókat.

Természetesen Svédországot is mindig példaként lehet felhozni, ahol a 9,5 millió lakos mintegy 33-szor annyi bio- és földgáz üzemanyagot fogyasztott el, mint mi magyarok, ráadásul sok éve ennek közel két harmada származik megújuló forrásból.

A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek. kép: Főgáz

A CNG-járművek környezetbarát és csendesebb alternatívát jelentenek. kép: Főgáz

Jelenlegi ismereteink szerint nincsen reális keretek között elérhető, kedvezőbb emissziós hatású üzemanyag a közlekedés számára, mint a bio- és földgáz sűrített és cseppfolyósított változatában, tekintettel a teljes energetikai folyamatra. Egy gázhajtású járművel elérhetjük a körfolyamatra vonatkozó valóban 0 CO2 kibocsátást, a nagyon alacsony NOx kibocsátást és a súlyos egészségkárosító PM10, PM2,5 szilárdrészecske-mentes üzemet, miközben a jármű ára nem tér el jelentős mértékben a hagyományos üzemanyagokat használó változatokétól.

Tekintve Magyarországot, ahol a 4,2 milliós közúti járműállomány átlagéletkora 2013 végén meghaladta a 14 évet (forrás: KSH), sürgősen olyan tiszta üzemű járművek nagyarányú forgalomba állása vált szükségessé, melyek kedvező beszerzési ár mellett kínálnak alacsony fenntartási költséget üzemeltetőik számára. A családok számára a közlekedés rezsije a statisztikákból is láthatóan rendkívül megterhelő, ezért nem a kevesek számára elérhető rétegmegoldásokra van igazi szükség, hanem széles körben alkalmazható alternatívára. Ez utóbbi lehetőséget nyújtja a földgáz-hajtás, melynek elérhetőségén a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület tagjai egyesült erővel igyekeznek bővíteni.

forrás: mgkke.hu



Megosztom
  •  
  •  
  •  
  •  

Vélemény, hozzászólás?