Rendszámot kapott Amerika első önvezető kamionja
A Freightliner Inspiration nevű különleges modellje megkapta az engedélyt, hogy vezető nélkül rója Nevada állam útjait.
A Freightliner a Daimler-csoporthoz tartozik, így kamionjuk szoros kapcsolatban áll a Mercedes-Benz Future Truck 2025-nevű járművével, amely tavaly már bemutatkozott Németországban az A14-es autópályán Magdeburg közelében az világ első önvezető kamion-prototípusaként.
A fejlesztőmérnökök ezt a technológiát alkalmazták és fejlesztették tovább az amerikai útviszonyoknak megfelelően.
A Freightliner Inspiration a márka Cascadia modelljén alapul, de az autonóm vezetéshez kiegészítették egy elülső radarrendszerrel és egy sztereó kamerával. Ezeket hangolták össze a Cascadia és a Mercedes-Benz Actros modellek adaptív tempomat-rendszerével.
A távolsági radar egy szűk sávot figyel, de 250 méter a hatótávja. A rövidtávú érzékelő jóval szélesebb látószögű és 70 méteren belül érzékeli az eseményeket, a kamerák pedig 100 méterre látnak el.
A kamionba beépített berendezések már jó ideje teljesítenek megbízhatóan Mercedes-Benz autókban és Daimler kamionokban.
A Highway Pilot rendszer egyelőre nem jelent teljes vezetőnélküliséget és a jármű önállósága csak autópályára vonatkozik. Amikor megfelelőek a körülmények, a vezető értesítést kap a műszerfalon, hogy aktiválhatja a rendszert. Innentől a kamion önállóan gyorsít-fékez és kormányoz. Betartja a sebességhatárokat és a követési távolságot, de előzni például nem képes.
Ha a vezető szükségét érzi, bármikor visszaveheti a jármű irányítását.
Be kell avatkozni a sofőrnek olyan bonyolultabb helyzetekben is, mint például az útépítés, vagy a rossz időjárási körülmények. A rendszer először vizuálisan jelez a műszerfalon, majd hangjelzéssel is tudtára adja a sofőrnek, hogy ideje átvenni a kormányt.
A járművel demonstrálni szeretnék, hogy a Daimler-csoport különböző márkái hamarosan hasonló intelligens technológiákat mutatnak be.
Az önvezető képesség különösen fontos a kamionok esetében, ugyanis a sofőrök munkája nagyon monoton és megterhelő, ezért fontos minél több terhet levenni a vállukról. Az eddigi tesztek szerint jelentős mértékben csökkent a sofőröket terhelő stressz szintje, sokkal kevésbé voltak álmosak, jobban tudtak a feladatukra összpontosítani.
Ráadásul amíg a kamion önmagát vezeti, a pilóta más feladatokra szabadul fel, például chatelhet a főnökkel…
Az autonóm vezetésű járművek a közlekedésbiztonság mellett az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás mérséklésében is hasznos segítséget jelenthetnek a jövőben. A Mercedes mérései szerint akár öt százalékkal csökkenthető így a járművek fogyasztása.
energiaoldal.hu