Spórolhatunk egy C-Elysée-vel?

A Citroën árérzékeny vásárlóknak fejlesztett C-Elysée nevű modellje (Peugeot-kivitelben 301-es) a spórolás jegyében fogant. De vajon mindent egybevetve milyen költségekkel használhatjuk a Citroën olcsó szedánját?

Röviden: 

– 15 ezer kilométeres éves futásteljesítménynél sztrádatempótól függően 1,88-1,92 millió forintért autózhatunk a C-Elysée-vel öt év alatt

– 1 kilométer így kevesebb mint 26 forintba kerül értékvesztés nélkül

– értékvesztéssel együtt közel 58 forintra ugrik a kilométerdíj

Citroen C-ElyséeHosszabban 

A szakújságírók lelkendezve írtak a C-Elysée-ről, mondván hasonló méretű, alacsony fogyasztású szedánból kevés akad a piacon, az Origo tesztjében például az értelmes válságautó jelzőt kapta.

A fura nevű C-Elysée 1,6 literes dízelmotoros változata (HDI) valóban igen jó választás a fenntartási költségek tekintetében. A Buksza az eddigiekhez hasonlóan városban nyúzta az autót, autópályán pedig 90, és 120-130 kilométeres tempóval is kipróbálta. Az egyes – jellemzően 100 kilométer hosszú – etapok után következett a tankolás, hogy lehető legpontosabban lehessen mérni a fogyasztást. (Egy-egy tankolás minden esetben az első kattanásig tartott.)

Citroen spórolás

A szalonból 3,12-3,6 millió forintos listaáron elhozható C-Elysée HDI adatlapja szerint vegyes használatban 4,1 liter az átlagfogyasztás, országúton elég neki, 3,7, városban pedig 4,8 liter. (A 1,2 literes, 72 lóerős benzines jóval olcsóbb, 2,4 milliótól indul, de az még nem járt a Bukszánál.)

A Buksza  90-es sztrádatempónál 3,5 literes fogyasztást mért, a 120-130 kilométeres sebességhez pedig 3,9 liter kellett. A városi közlekedésben valamivel 5 liter fölé ment a fogyasztás.

hirdetés

Citroen C-ElyséeÉvi 10 ezres futásteljesítménynél takarékos sztrádamenetben 1,4 millió forint lesz a kiadás, ha 15 ezer kilométert megy az autó, akkor  takarékos sztrádatempónál 1,88 milliós számla jön ki, normál sebességnél pedig 1,92 millió forint lesz a kiadás. Ez azt jelenti, hogy legkevesebb 26-27 forintból jön ki egy kilométer.

A láthatatlan költség

A Buksza a korábbi autóknál még nem mérte, de a jövőben valamennyi autónál elkéri az autók értékvesztésére vonatkozó adatokat. Ez ugyan a szó szoros értelmében nem jelent kiadást, de mégis az egyik legnagyobb tételt jelenti. Évi 10-15 ezer kilométer megtétele esetén az ötödik év végére a C-Elysée 1,28 millió forintot fog érni, vagyis az értékének 65 százalékát elveszti.

Ha ezt forintosítjuk, akkor kilométerenként további 32-48 forintos további költséget lehet számolni.

Citroen spórolás

Módszertan:

A kötelező felelősségbiztosítási díjak a Biztosítás.hu kalkulátorából származnak (új belépőnek minősülő, 38 éves budapesti férfi kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szorzata szerepel a költségek között. A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak.

 A fogyasztás az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és kétharmad városi használat alapján jött ki. A sztráda esetében külön van a „takarékos”,vagyis a 90, és „normál”, azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. A kalkulációhoz használt üzemanyagár a KSH legfrissebb – decemberi – 428 forintot literenkénti átlagárból adódik. A biztosítási díjhoz hasonlóan az üzemanyagárat is lehetetlen pontosan prognosztizálni, ezért itt is a jelenleg érvényes árakból erednek az ötéves használatra vonatkozó kiadások. 

Az értékcsökkenési adatokat a márkaimportőrtől kaptuk. 

A számítás a legfontosabb tételek alapján készült, a végeredmény nem tartalmazza az esetleges cascót, a gépjárműadót, a gumik cseréjét és az egyéb kiadásokat (például parkolási költség, balesetből adódó szervizköltség stb.).

forrás, ábrák: buksza.postr.hu