Több bringás = kevesebb baleset!

Évről-évre emelkedik a kerékpározók száma a fővárosban és országosan egyaránt, amelyhez hozzájárul a ”Bringázz a munkába” kampány is. A Rádió Orientben az április 22. és május 25. között zajló akció kapcsán beszélgettünk László Jánossal, a Kerékpáros Klub elnökével. Kiemelte: A biztonság a számokban van, minél többen bringázunk, annál jobban figyelünk, és annál inkább csökken a balesetek száma.

kép: anna schwelung/indafoto.hu

kép: anna schwelung/indafoto.hu

„Nagyszerű hír, hogy a kerékpározók száma folyamatosan növekszik, még télen is 50-60 százalékos a növekedés a fővárosban. A Múzeum körúti számláló szerint két-háromezer ember teker óránként egy irányba, s ugyanennyi vissza. Teljes forgalom számlálás nincs, de a múlt évhez képest 70 százalékos a növekedés. A KSH adatai szerint 2009-ben 400000 ember járt munkába kétkerekűvel, még várjuk a 2011-es adatokat” – avatta be a hallgatókat az elnök, hozzátéve, hogy a növekedés az egész országra jellemző. A „Bringázz a munkába!” kampányhoz április 22. óta már 14-15 ezer ember csatlakozott, sőt 2000 vállalat is regisztrált a honlapon.

Mostanra jelentős kerékpáros infrastruktúra épült Budapesten. Ahol nem tudnak külön bicikliutakat építeni, ott az úttestet teszik kerékpározhatóvá. László János jó példaként említette a Bajcsy Zsilinszky utat – ahol a buszsávot tették erre alkalmassá – illetve az Andrássy és a Fóti utat, a vidéki városok közül pedig Kaposvárt nevezte meg. Emlékeztetett, a kerékpárosokat a járdára terelni rendkívül balesetveszélyes.

„Habár a könnyű sérülések száma növekszik, a halálos kimenetelű kerékpár balesetek száma csökken. A biztonság a számokban van, minél többen bringázunk, annál jobban figyelünk” – mondta László János. Kiemelte: sajnálatos, hogy az iskolai oktatásban nem szerepel a közlekedés, pedig meg kellene tanítani a gyerekeket a biztonságos közlekedésre, és az autóvezetés oktatásban is nagyobb szerepet kellene kapnia a kerékpározásnak.

A Rádió Orient vendége a racionális járműhasználatra hívta fel a figyelmet, mint mondta, mindenki azzal közlekedjen, amire aznap szüksége van.

A kerékpártárolókról László János elmondta, hogy lehangolóan rossz, használhatatlan állapotban vannak, pedig a szép, és praktikus tárolók ösztönöznének a bringázásra. Ezek telepítésére az önkormányzatok adhatnának át területeket.

hirdetés

A klub elnöke beszélt a biciklilopás elleni védekezésről is. Eszerint három dolgot érdemes betartani: ne drága kerékpárt használjunk, viszont a lezáróra ne sajnáljuk a pénzt, jó minőségű lakatot vegyünk, és jól látható helyre zárjuk le a járművet.

„Jövő tavaszra építik ki a fővárosi kerékpáros rendszert. Egyenlőre csak a Nagykörúton belüli területre kerülnek lerakatok, közel ezer kerékpárral, azonban később, ha beválik a rendszer, tovább fejlesztenek majd” – ismertette vendégünk. Előregisztrálni kártyával lehet majd, az első félóra ingyenes lesz. Jó hír, hogy naponta többször is igénybe lehet venni a szolgáltatást.

kép: anna schwelung/indafoto.hu

kép: anna schwelung/indafoto.hu

A Bubit kifejezetten a városlakók számára hozzák létre, nem turisztikai célt szolgál. A közösségi kerékpárok lopásvédelmével kapcsolatban László János elmondta, hogy a kerékpárok nehezen szétszedhető, más biciklivel nem kompatibilis alkatrészekből állnak majd és színük is teljesen egyedi lesz. Emellett elektronikus védelmi rendszerrel is el lesznek látva.

 A teljes műsort meghallgathatja itt

OrientPress Hírügynökség

Vélemény, hozzászólás?