Hűtsön kipufogóval!

A kamionok vezetőfülkéjének klimatizálása óriási energiát emészt fel, ha a jármű álló helyzetében is járatni kell a nagy hengerűrtartalmú motort. Ennek kiküszöbölésére egy APU nevű kiegészítő motorral látják el a kamionokat, amiket beindítva csökkenthető a költség. Viszont ezek hangosak és büdösek…

Egy ötfős, mérnökökből és szerelőkből álló ontariói csapat viszont egy hőszivattyús megoldást gondolt ki, amely a kamion kipufogójának 350 Celsius fokos veszteséghőjét hasznosítja, egy háztartási hűtőszekrényhez hasonló elven.

A csoport eredetileg arra jött létre, hogy egy 100 mérföld/gallon járművet építsenek a 2008-as X Prize versenyre. Az egyik brainstormingon valaki bedobta a kipufogós hőszivattyú ötletét és sok modellezés után rájöttek, hogy nem is rossz ötlet.

hirdetés

kipufogó klíma

 

A kipufogó hőjét egy hőcserélőn keresztül adja át a folyadéknak, ami egy hőszivattyús rendszeren halad keresztül, további hőcserélők közbeiktatásával. A végső, lehűtött folyadék egy hőszigetelt tartályba kerül. Megfelelő szabályozással a rendszer hűtésre és fűtésre egyaránt használható.

Ezzel az eljárással 1 óra utat követően 10 óra fűtési, vagy hűtési kapacitás áll rendelkezésre, amivel rengeteg üzemanyagot lehet megtakarítani, egyben drasztikusan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást is.

Kapcsolódó cikkek
40% üzemanyag-megtakarítás az új orosz anyaggal

Az orosz repülőgépgyártó üzemek élénken alkalmaznak szélszálas anyagokat. Az élvonalasok, mint például, a Boeing és az Airbus szélszálas anyagokat használ Elolvasom

Először szállt fel az Airbus új, nagy hatótávolságú repülője (videó)

Első tesztrepülésén, először szállt fel a franciaországi Toulouse-ban az európai repülőgépgyártó Airbus A350 típusú, nagy hatótávolságú, széles törzsű repülőgépe pénteken. Elolvasom

Gorilla Glass szélvédők?

Könnyebb autókat és kisebb üzemanyag-fogyasztást hozhat a Gorilla Glass alkalmazása személyautóknál. Mára mintegy 1,5 milliárd mobileszközt láttak el a Gorilla Elolvasom

A magyarok egyharmada biciklizik takarékosságból

A magyarok 34,1 százaléka – anyagi okokból – az elmúlt 2-3 évben többet használta kerékpárját közlekedési eszközként, mint a korábbi Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?