Új címkék a gumiabroncsokon!

Egy uniós rendelet értelmében novembertől hazánkban is címke tájékoztatja a vásárlókat a gumiabroncsok alapvető tulajdonságairól.

Tegnap életbe lépett az új, uniós címkerendelet. Hogy mit is jelentenek pontosan a jelzések, arról itt olvashat.

MTI Fotó: Komka Péter

Újfajta, egységes címkével kell ellátni minden, az Európai Unióban (EU) forgalomba hozott gumiabroncsot november elsejétől – hívja fel a figyelmet a Magyar Gumiabroncs Szövetség az MTI-hez eljuttatott közleményében.

A gumiabroncscímke gyakorlatilag úgy néz ki, mint a háztartási gépeken található energiaosztály-besorolások: az ABC-betűi és színes sávok jelölik, hogy az adott gumiabroncs mennyire jól teljesít.

A színes és informatív jelölések alapján a vásárló segítséget kap, hogy megismerje az adott gumiabroncs legfontosabb jellemzőit, bár ezek nem tartalmaznak kritériumokat a téli útviszonyok között igazán fontos tulajdonságokról – emeli ki a szövetség.

MTI Fotó: Komka Péter

hirdetés

Az egyik címke a gördülési ellenállás nagyságáról, vagyis lényegében az üzemanyag-hatékonyságról tudósít, a másik pedig az úgynevezett nedves tapadási mutatót, azaz a vizes úton szükséges fékút hosszát szemlélteti. Csakúgy, mint a háztartási berendezéseknél, az A-kategóriás abroncsok a legjobbak, míg a G-kategóriába soroltak a leggyengébbek.

A harmadik címke a kerekek által keltett külső zaj mértékére utal; a pontos decibelérték mellett a hangszórójel előtti fekete hanghullámok száma mutatja, hogy csendesebb vagy épp hangosabb abroncsot készülünk vásárolni – tájékoztat a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

Morenth Péter, a szövetség ügyvezető elnöke a közleményben kifejti, hogy a címkézésre azért is van szükség, mert a modern gumiabroncsokról ránézésre vagy tapintásra az átlagos autós nagyon keveset tud megállapítani, így nehezen is tud eligazodni a több tucat gyártó számtalan terméke között.

A szakértő hozzáfűzi: az új abroncs kiválasztásában segíthet az abroncscímke, amit mindenképpen érdemes keresni gumiabroncs-vásárláskor. Ugyanakkor fontos, hogy az autósok a legmegfelelőbb téli gumiabroncsok vásárlásakor forduljanak más információs forrásokhoz, és például kérjék ki a gumiabroncs szerviz munkatársának szakmai véleményét is, mert a címkézés a téli gumiabroncs választásban nem segít. A szakértők egyöntetűen óva intenek az ismeretlen, ázsiai eredetű gumiabroncsok használatától, még akkor is, ha szerepel rajtuk EU abroncscímke – olvasható a közleményben.

A gumiabroncsok felcímkézésétől azt várja a szövetség, hogy a hatékonyabb és energiatakarékosabb típusok elterjedése jelentős gazdasági és környezetvédelmi előnyökkel is jár.

Magyarországon hét gumiabroncsgyártó képviselteti magát önálló nagykereskedelmi egységgel: a Bridgestone, a Continental, a Goodyear, a Hankook, a Michelin, a Pirelli és a Vredestein, egyben ők képezik a HTA (Magyar Gumiabroncs Szövetség) tagságát.

Jelenleg három gyártó rendelkezik gumiabroncsgyártással foglalkozó üzemegységgel: a Bridgestone Tatabányán, a Hankook Rácalmáson, míg a Michelin Budapesten és Nyíregyházán működik. ezenkívül a Continentalnak vannak autóipari alkatrészek előállítására szakosodott üzemegységei.

A gumiabroncs iparág belföldi értékesítésének és exportjának tavalyi éves nagysága 365 milliárd forint. Az iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül mintegy 5 ezer, és közvetve több mint 15 ezer ember.