Új CNG-kúton tankolhatnak a BKV-buszok
Újabb lépés történt a korommentes budapesti levegő irányába, ugyanis szerdán átadták a Főgáz Zrt. BKV-buszok tankolására kialakított sűrített földgáz (CNG) töltőállomását a vállalat Salgótarjáni úti telephelyén.
György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes az ünnepségen a környezetkímélő közlekedés fontosságát hangsúlyozva elmondta, hogy folyamatosan újítják meg a főváros buszparkját, ebben a ciklusban 300 új, és 200 jó állapotú, 4-8 év közötti járművet szereztek be, köztük Dijon városából 37 darab sűrített földgáz meghajtású buszt is, és hamarosan érkezik a szelektív hulladékgyűjtési projektben 60, ugyancsak CNG típusú jármű.
Hizó Ferenc, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkára az ünnepségen a klímavédelem fontosságára rámutatva felhívta a figyelmet arra, hogy az ország más városaiban is közlekednek sűrített földgázzal járművek. Kijelentette: a kormány támogatja a környezetbarát közlekedési módokat.
Lesz még több kút is
Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy 80-90 millió forint között alakul egy CNG-töltőállomás beruházási költsége, eddig Budapesten két nyilvános sűrített gáz töltőállomást alakítottak ki – a Kőbányai úton és a Budaőrsi úton – a most átadottat megelőzően.
A nyilvános CNG-kutak beruházása 1-2 év alatt megtérül, ezért a Főgáz szeretné a harmadik és a negyedik töltőállomás építését is előkészíteni, hogy ez év végére, jövő év elejére legalább négy nyilvános sűrített földgáz töltőállomás legyen Budapesten. Reményeik szerint pedig a BKV-buszoknak kialakított töltőállomáson tankolnak majd hamarosan a szelektív hulladékgyűjtéshez használt CNG-járművek is – tette hozzá a Főgáz vezérigazgatója
Miért jobb egy CNG-s busz?
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója kifejtette, hogy az elmúlt 20-25 év óta nem látott mértékű beruházási program ment végbe a budapesti autóbusz-ágazatban az elmúlt években.
Elmondta, hogy a legtisztább, legkörnyezetbarátabb járművekből áll a 37 darabos CNG-meghajtású buszflotta, amelyek lényegesen kevésbé terhelik a levegőt, mint azok a 23 éves buszok, amelyeket kiváltanak, illetve mint a velük egyidős dízelmeghajtású társaik.
Kiemelte, egy ilyen autóbusz egy hasonló dízelüzeműnél 70 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással képes közlekedni.
Ez a 37 darabos flotta összesen 26 tonnával kevesebb szállópor-szennyezést okoz majd Budapesten, mint azt a régi dízelüzemű járművek tennék.
A Dijonból érkezett Van Hool New A330 típusú CNG-üzemű buszok fokozatosan állnak forgalomba, legkésőbb nyár végéig a 37-ből 33-mal találkozhatunk egy időben az utakon.
Az új buszok felismerhetők a szélvédőjükön elhelyezett piros CNG feliratos matricáról, mely a járművek hajtóanyagát jelöli.
Az eseményen elhangzott: a sűrített földgáz alkalmazása a hagyományos üzemanyagokéhoz képest lényegesen kevésbé szennyezi a környezetet, az ilyen buszok károsanyag-kibocsátása töredéke a hagyományos járművekének. Használatuk ráadásul olcsóbb is, valamint a csendesebb működés révén a zajszennyezés is mérsékeltebb.
Ma már bizonyított tény, hogy sűrűn lakott területeken kerülni kell a dízel üzemű járművek alkalmazását − Nyugaton egyre több ezért a gázüzemű autóbusz. Különösen Magyarországon kellene erre figyelmet fordítani, hiszen egyes szilárdrészecske-szennyezésre visszavezethető betegségforrásból következő idő előtti elhalálozások terén akár négyszer olyan rossz a statisztikánk, mint az EU 27 tagállamának átlaga. Bővebben…
MTI, bkk.hu, energiaoldal.hu