Változnak az idők: kevesebb dízelt vesznek az európaiak

Sokáig tényként tekinthettünk arra a jelenségre, hogy az európai vásárlók – talán indokolatlanul nagy mértékben – preferálják a dízelmotorokat, amit az új autók esetében azok 50% feletti részesedése példázott. Mára azonban úgy tűnik, változott a helyzet, s a statisztikák szerint ismét a benzinmotorok képviselik az eladásokban a nagyobbik hányadot.

A dízelmotorral szerelt autók népszerűsége több okra is visszavezethető: fogyasztásban – noha már egyre kevésbé – verik a hasonló teljesítményű benzineseket, olcsóbb maga az üzemanyag is, az alacsonyabb étvágy okán mérsékeltebb széndioxid-kibocsátási értékek miatt pedig az Európai Unió is jobban promotálta ezt a hajtást, továbbá a népszerűség révén az értéktartásuk is kedvezőbb. Az ellenpólusok, miszerint a vételár, a karbantartás költségesebb, maga az erőforrás pedig hangosabb, keményebb járású, így sokaknál háttérbe szorult.

kép: 陳 清

kép: 陳 清

A tények azt mutatják, legalábbis az LMC Automotive felmérései szerint, hogy Nyugat-Európában az új autók eladási számait tekintve a dízelek 50%-os részesedés alá estek vissza az utóbbi hónapban, miközben a benzines és elektromos autók piaca gyarapodott. Januártól áprilisig mintegy 2,2%-ot csökkent a dízelek aránya, míg az áprilist is számítva már 3,1% a teljes esés, amivel jelen pillanatban 49,7%-on áll a dízelek részaránya.

Ennek hátterében persze több folyamat is állhat, akár az egyre kedvezőbb fogyasztást produkáló, ezáltal hasonlóan olcsón üzemeltethető benzinmotorok, az elektromosok offenzívája és bizonyos tekintetben a dízelbotrányt is ide vehetjük, noha utóbbi esetében nehéz számosítani.

hirdetés
kép: Kalti/indafoto.hu

kép: Kalti/indafoto.hu

Az eladási számok csökkenése legmarkánsabban a kisautók, a kompaktok és a kis egyterűek mezőnyében volt tapasztalható, miközben a klasszikus cégautóknak tekinthető középkategóriás dízel szedánoknál nem jelentkezett ilyen zuhanás. A jövőre való tekintettel pedig a folyamat továbbgyűrűzését prognosztizáljuk, hiszen erre a hajtásra vonatkozóan szigorúbb előírások várhatóak, amelyeket nehezebben lesznek képesek teljesíteni az autók, természetesen még drágább technológia mellett.

A vizsgálat egyébként a teljes új autó eladásokat mérte fel, ami 4,87 millió példányt jelent Nyugat-Európában az év első négy havában. Ez egyébként a 2015-ös év hasonló időszakához viszonyítva 7,7%-os piaci gyarapodást is jelent.

forrás: autopult.hu