A Volkswagen-ügy az NKH szemszögéből

2015. szeptembere óta, azaz lassan 5 hónapja van napirenden a médiában – igaz csökkenő terjedelemben – a károsanyag-kibocsátással összefüggően az ún. “VW-ügy”. Rengeteget olvashattunk erről, így nem is az a cél, hogy ismételjük a történetet, hanem a közlekedési hatóság szemszögéből, mint a jogszabályok alapján eljárni köteles és jogosult közigazgatási hatóság oldaláról mutassuk be az ügy lényegi vonatkozásait. A Nemzeti Közlekedési Hatóság ugyanis elsősorban jogszabályok alapján jár el, mindamellett természetesen nem hagyhatja figyelmen kívül a közvéleményt.

Szeptember 19-én jelentek meg az első hírek a sajtóban, hogy a Volkswagen manipulálta a károsanyag-kibocsátást több típus esetében. Az ilyen, vagy ehhez hasonló esetekben az európai uniós jogszabályok egyértelműen előírják a gyártók, illetve a típusjóváhagyást megadó hatóságok kötelezettségeit.

Volkswagen USA 2013_beetle_tdi

A közúti járműves területen az Európai Unióban szinte kizárólag az uniós jogból ered a szabályozás, így az egységes és kötelező minden tagállamban, Magyarországon is. Ebben az ügyben az érintett járműtípusok típus-jóváhagyó hatósága döntően a német hatóság, azaz a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) volt. Fontos hangsúlyozni, hogy a legfőbb európai uniós vívmányok, áruk, szolgáltatások szabad áramlása, az egységes unió ezen területén kiemelten érvényesül. A Magyarországon gyártott járművek, motorok esetében pl. kivétel nélkül más tagállam hatósága a jóváhagyó hatóság.

Az uniós jogszabályoknak megfelelően a KBA szeptember 25-én tájékoztatta minden európai uniós tagállam illetékes hatóságát, hogy szeptember 21-én megkezdték a vizsgálatot, és a VW elismerte, hogy az EU-ban is befolyásolták az előírt emissziós típus-jóváhagyási vizsgálatokat. Az első tájékoztató szerint a manipuláció az Euro 5-ös dízel motorral szerelt járműveket érinti (EA 189; 1200, 1600 és 2000 cm3). Ez akkor még viszonylag „szűkszavú” tájékoztató volt, nem tudhattuk, hogy pl. Magyarországon hány jármű lehet érintett ebben az ügyben. Az EA 189 kód nem sok támpontot adott, hiszen az nem egy motorkódot, hanem egy gyári motorcsalád fejlesztési-generációs kódot takar, amely számtalan motorkódot foglal magában.

A következő tájékoztatót a KBA október 14-én juttatta el a társhatóságoknak. Ebben már konkrétan megnevezte azokat a motorkódokat, amelyek érintettek a manipulációban. A motorkódok alapján már megállapítható volt, hogy a VW csoport szinte valamennyi gyártmánya, típusa érintett az ügyben, és az Euro 5-ös mellett az Euro 3-as és az Euro 4-es motorok kibocsátását is befolyásolták. A tájékoztatás szerint a VW október 7-én eljuttatott egy megvalósítási tervet a KBA-hoz, hogy a jogszerű állapotot hogyan kívánja visszaállítani a már forgalomba helyezett járművek tekintetében. A visszahívási akcióra a megvalósítási terv jóváhagyását követően, de leghamarabb 2016. év elején kerülhet sor.

A részletesebb információ és a közlekedési hatóság nyilvántartása alapján már meg tudtuk állapítani, hogy Magyarországon 40.095 db jármű érintett az ügyben.

A 3. tájékoztatást november 12-én kaptuk, amelyben arról tájékoztat a KBA, hogy a VW belső vizsgálata manipulációt tárt fel egyes típusuk CO2 kibocsátása kapcsán is. A manipuláció már az újabb generációjú motorfejlesztési családot, az EA 288 motorcsaládot érinti, dízel és otto motort egyaránt.

A december 23-án küldött újabb, és ez idáig utolsó tájékoztatóban a KBA jóváhagyta VW csoport által bemutatott intézkedéseket, amelyeket a jogszerű állapot helyreállítása érdekében kíván tenni.

A VW a következő visszahívásokat fogja megszervezni 2016-ban (NOx):

EA 189 – EU5/6 várható kezdés:

  • 2,0 l-es motor: 2016. 9. naptári hete (szoftverfrissítés)
  • 1,6 l-es motor: 2016. 22. naptári hete (szoftverfrissítés + rács beépítése a friss levegőáramlásba)
  • 1,2 l-es motor: 2016. 39. naptári hete (szoftverfrissítés).
hirdetés

EA 189 – EU4 várható kezdés:

  • 2,0 l-es motor: 2016. 22. naptári hete (szoftverfrissítés)

A KBA a visszahívások megkezdése előtt külön engedélyt ad az érintett típusok vonatkozásában. Az engedély a következő ellenőrzéseket foglalja magában:

  • Kibocsátás-csökkentést hatástalanító eszközök feltárása
  • Meg nem engedett, hatástalanító eszközök leszerelése
  • Kipufogógáz-kibocsátás megfelelőség-ellenőrzése és a kibocsátást vezérlő eszközök tartóssága
  • Meghatározandó:
    • az üzemanyag-fogyasztás
    • a motorteljesítmény és a legnagyobb nyomaték
    • a zajkibocsátás

A CO2-kibocsátás vonatkozásában az érintett járműtípusok tekintetében a helyzet továbbra sem teljesen tisztázott. A VW először 43 érintett típust azonosított. További belső vizsgálatokat követően a VW szerint 16 járműnél már nem merül fel a CO2 értékek eltérése.

Az információkra tekintettel a KBA a következő intézkedéseket teszi. A 27 járműtípusra új CO2 kibocsátási értékek kerülnek meghatározásra a típus-jóváhagyási eljárás szabályai szerint, a KBA felügyelete alatt. Amennyiben a katalógusérték (eredeti típusjóváhagyás szerinti érték) eltér, a jóváhagyás értékei javításra kerülnek. A méréssorozat befejezése 2016. január végére várható.

Jelenleg tehát az ügyben a Nemzeti Közlekedési Hatóság oldaláról intézkedési kényszer nincsen, a KBA, mint a VW típusjóváhagyó hatósága, a gyártóval együttműködve az uniós jogszabályok rendelkezéseit betartva jár el.

Szerző: Kovács Tamás (Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal, Jármű Főosztály)

Keressen a hatóság járművisszahívásokról vezetett adatbázisában, hogy értesüljön, mely Magyarországon forgalmazott járművekre és milyen feltételekkel vonatkozik a visszahívási akció!

Vélemény, hozzászólás?