Családdá bővült a magyar műanyag villanybusz

Már nem csak elektromos, hanem CNG- és drótnélküli troli változatban is létezik a Modulo, a magyar buszgyártás környezetbarát reménysége. Az Evopro projektzáró rendezvényén azt is megtudhattuk, hogy töltőkészüléket is fejlesztettek a buszokhoz, sőt, ennek mintegy melléktermékeként egy autós gyorstöltő is elkészült.

A NABI-BUS mátyásföldi gyártelepén rögtön egy  időutazás részesei lettünk, ugyanis a szervezők egy Ikarus 620-assal szállítottak bennünket zegzugos utakon a retró gyárterület mélyére, hogy átérezzük a magyar buszgyártás dicső múltját, egyben beleszagolhassunk (szó szerint is) a remélhetőleg hasonlóan csillogó jövőbe is.

Evopro Ikarus 620

A rendezvényen Mészáros Csaba, az Evopro csoport elnök-tulajdonosa kifejtette, hogy 75 elektromos töltővel lefedhető az ország, további ugyanennyivel pedig már 20-30 kilométerenként lehet egy olyan töltő, amely 15 perc alatt feltölti a jármű akkumulátorát. A városokban az Evopro által kifejlesztett, villámtöltő berendezéseket lehetne telepíteni – jegyezte meg.

Az Evopro gyorstöltője

Az Evopro gyorstöltője

A közbeszerzésekről elmondta, hogy két hazai elektromosbusz-tenderen eddig a busz előírt szélessége, hosszúsága, illetve az ajtók elhelyezkedése miatt nem indulhattak. A harmadik közbeszerzésen már nem volt ilyen probléma, viszont még nem hirdettek eredményt. “Ha a magyar busz annyiba kerül, mint a külföldi, akkor is 40 százalékkal olcsóbb, a gyártó cég adófizetése miatt” – mondta Mészáros Csaba, hozzátéve, hogy az eddigi támogatást már adóban visszafizették.

Mészáros Csaba

Mészáros Csaba

A BMW 2022-től csak kompozit járműveket tervez gyártani, a Mercedes-Volvo pedig az elektromos buszokban látja a jövőt. Az Evopro csoportnál a kettő együtt már megvan és képesek arra, hogy 2025-ig a magyar tömegközlekedésben esedékes járműcserékhez szükséges mennyiség felének biztosításaként legyártsák az elektromos, kompozit szerkezetű autóbuszokat.

Ragasztás

Ragasztás

Nem az Evopro az első, aki ilyen buszokkal kísérletezik, de a korábbi hasonló megoldásnak nagy hátránya volt, hogy egy alsó és egy felső elemből ragasztották össze a karosszériát, így az pont ott lett összeillesztve, ahol az ajtók miatt a leggyengébb volt. Ezeken a helyeken fém merevítéseket kellett beépíteni, amitől meg végül ugyanolyan nehéz lett a busz, mintha fémlemezből hegesztették volna össze.

A ragasztás helye

A ragasztás helye

Az Evopro Modulójánál, viszont függőleges illesztések vannak, ezek pedig olyan erősek, hogy a tesztek alapján előbb szakad az anyag, minthogy a ragasztás elengedne. A masszivitás mellett az is előny, hogy így tetszőlegesen variálható a buszok hossza is az alap építőelemek használatával.

Összeragasztva

Összeragasztva

Az üvegszálas elemek a BMW i3-as karbon karosszériájához hasonlóan részben kézi munkával készülnek, de még így is gyorsabban, mint a hagyományos „lemezbuszok”. A gyártás folyamán szigorú szabályoknak megfelelve elszívó berendezésekkel gátolják meg, hogy a ragasztóanyagok a légtérbe illanjanak. Ha egy balesetnél megsérülne a karosszéria, akkor az a gyártáshoz hasonló eljárással minden további nélkül kijavítható.

Ezek már fényezett karosszériák a gyártósoron

Ezek már fényezett karosszériák a gyártósoron

A környezetbarát buszgyártásban élen jár az Evopro csoport. A kompozit szerkezetű, modulokból összerakható buszcsaládjuk iránt nemzetközi kereslet mutatkozik. A csoport tavaly már 2,7 milliárd forint árbevételt ért el, nagyrészt mérnöki tudás exportálásával.

Evopro Modulo belső munka

Evopro Modulo belső munka

Evopro Modulo futómű

hirdetés

A projekt keretében egy gázhajtású buszt, egy felsővezeték nélkül is közlekedni képes trolibuszt és egy, a korábbihoz képest új, elektromos hajtású buszt fejlesztettek ki, ez utóbbihoz még egy töltőt is konstruáltak – mutatta be az eredményt Bodnár Balázs, a cég ügyvezető igazgatója.

Bodnár Balázs

Bodnár Balázs

 

Evopro Modulo troli

Evopro Modulo troli

A gazdaságfejlesztési operatív program keretében 675,1 millió forint uniós támogatással, 1 milliárd 360 millió forintból innovatív környezetbarát városi járműcsaládot fejlesztett ki az Evopro Kft. – mondta a projekt záróeseményén Rákossy Balázs európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár.

Rákossy Balázs

Rákossy Balázs

Rákossy Balázs  kiemelte, hogy a kormány a következő esztendőkben aktív iparpolitikával és az újraiparosítás folytatásával támogatja a gazdaság növekedését. Kiemelten fontos a kutatás-fejlesztés és az innovációs értéklánc is.

Evopro Modulo műszerek

Az államtitkár kitért arra is, hogy a 2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakra jutó támogatásokra 2017 nyaráig kiírják a pályázatokat. Ebből a gazdaságfejlesztő GINOP 2700 milliárd, míg a kutatás-fejlesztés 750 milliárd forinttal részesedik. Ez utóbbi célja, hogy az innovatív technológiák a nemzetközi piacon is helytálló termékeket eredményezzenek.

Végül arról szólt az államtitkár, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint 2050-re az új autók 65 százaléka – részben vagy teljesen – elektromos hajtású lesz. A kormány erőteljesen ösztönzi az elektromos közlekedés térnyerését Magyarországon, ehhez azonban ki kell építeni az infrastruktúrát is. A rendezvény végén a frissen átadott, csendesen zümmögő Modulóval egy gyors körre is elvitte az érdeklődőket.

Rákossy Balázs a kormánynál

Rákossy Balázs a kormánynál

Rákossy Balázs Evopro

A telepen egyébként egy rögtönzött busztörténeti kiállítást is megtekinthettünk.

Evopro Modulo Buszok

Mavag autóbusz

Csak felszállók részére Mavag autóbusz

Sört igyál

Ikarus 620 55

energiaoldal.hu

Vélemény, hozzászólás?