Ha drágul az élelmiszer, változtatunk vásárlási szokásainkon

A magyar fogyasztók 77 százaléka azt mondja, ha emelkednek az élelmiszerárak, akkor változtat vásárlási szokásain. Legtöbben a főétkezések közötti falatozásokkal kapcsolatban, új ruházati cikkeknél és az otthonon kívüli étkezésnél spórolnának. Többek között ezt tárta fel a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat kutatása az élelmiszerek drágulásának következményeiről.
Úgy is befolyásolja az élelmiszerek drágulása a magyar fogyasztókat, hogy 40 százalékuk azt mondja, ritkábban megy vásárolni. Arányuk hasonló a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagához. Egy-egy vásárlás alkalmával pedig a válaszadó magyarok 67 százaléka kevesebbet költ. (Itt az európai átlag 56 százalék).

Illusztráció. kép:dottore/indafoto.hu

Illusztráció. kép:dottore/indafoto.hu

Ami a vásárlások helyszínét illeti, az élelmiszerárak növekedése miatt többször megy diszkontba a magyar megkérdezettek 37 százaléka, szupermarketbe 23, hipermarketbe pedig 22 százaléka. Piacot említ 19, lakóhely közeli boltot 11 százalék, ebben az összefüggésben.

Az élelmiszerárak emelkedése majdnem mindenkit érzékenyen érint – mutat rá James Russo, a Nielsen globális fogyasztói kutatásainak szenior elnökhelyettese. A kínálati oldalon fontos, hogy a vállalatok döntéshozói meg tudják határozni, mely termékek állóképessége nagy, és melyek sebezhetőek. Hiszen a fogyasztók az üzletek polcai előtt állva kompromisszumokat kötnek, és határozottan döntenek arról, hogy mit vegyenek meg, és mit ne.

hirdetés

Szintén ez a helyzet, amikor a fogyasztók igyekeznek büdzséjükből minél többet kihozni. Keresik pénzükért a legkedvezőbb értékeket, és a gyártóknak szükséges megkeresniük azokat a kereskedőket, akik kielégítik a vevők új igényeit.

kép: scheffy/indafoto.hu

kép: scheffy/indafoto.hu

Ha az ennivaló többe kerül, akkor a magyar megkérdezettek közül legtöbben tízóraira vagy uzsonnára költenének másként (61 százalék); új ruhára saját részükre (55); otthonon kívüli étkezésre (39); italok otthoni fogyasztására (38); tevékeny pihenésre és szórakozásra, mint például koncert, film vagy színház (34); kommunikációs szolgáltatásra, például mobil- és vezetékes telefonra, internetre, kábel tévére, stb., (34); mindennapi rutin közlekedésre, mint autó, ingázás, stb. (33).

Említést érdemel, hogy amíg a válaszadók 55 százaléka saját öltözködésére költene másként, addig a gyerekeknek szánt ruházati cikkekre csak 10 százalékuk csökkentené kiadásait.A változó vásárlásokkal kapcsolatban James Russo így nyilatkozik: még a hagyományos kereskedelem dominál a legtöbb országban, és az alapvető élelmiszereket a fogyasztók mindennapos vásárlásaik során szerzik be. Amikor az élelmiszerek drágulnak, és amiatt a vásárlók képtelenek több árut tenni a kosarukba, akkor piaci szereplők számára az jelent kihívást, hogy új márkákat, új termékeket tudjanak bevezetni az üzletekbe.
OrientPress Hírügynökség

Kapcsolódó cikkek
Nyitottak vagyunk a környezetvédelemre, mégsem zöld szemlélettel vásárolunk

A magyar lakosság 67 százaléka részesítene előnyben vásárláskor környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert, ha ez nem befolyásolja az adott termék árát, Elolvasom

Távirányítós izraeli hibrid-traktorral spórol a Lufthansa

Környezetkímélő eljárást tesz lehetővé a Lufthansa a frankfurti repülőtéren egy új, repülőgép-vontató traktorral, amellyel a pilótáknak nem a terminál épületének Elolvasom

Spórolhatunk-e a fűtés letekerésével?

Bár a fűtési szezonnak lassan vége, az általányt fizetők egész évben szembesülhetnek a fűtési költségekkel. Egy-egy számla kézhezvételekor sokféle gondolat Elolvasom

Lehet drágább a klíma, csak ne fogyasszon sokat!

Az energiahatékonyság az árnál is fontosabb szempont a magyarok számára légkondicionáló berendezések vásárlásakor - derül ki abból a reprezentatív felmérésből, Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?