Nekimegy a Teslának a GM

A Tesla Model S elektromos autó konkurensén dolgozik a General Motors – írja a Wall Street Journal. Az új autó hasonló hatótávval rendelkezne, de csak feleannyiba kerülne.

A General Motors egy olyan 30 ezer dolláros elektromos autó kifejlesztésén dolgozik, amelyik 200 mérföldes (több mint 300 kilométeres) hatótávjával képes lesz felvenni a versenyt Tesla Motors 70 ezer dollárba kerülő sikeres “S” modelljével.

Tesla Model S fehér

Tesla Model S

A General Motors globális termékprogramokért felelős alelnöke Doug Parks a GM Michigan-i akkumulátor kutató laboratóriumában hétfőn jelentette be a programot, de nem közölte, hogy az elektromos kocsi mikor kerülhet piacra. Elmondása szerint a technológia már rendelkezésre áll, bár az akkumulátorok jelenleg még túl sokba kerülnek a kereskedelmi forgalmazáshoz.

A tisztán elektromos és a hálózatról is tölthető (plug-in) hibrid elektromos autó modellek száma 2010 óta több mint négyszeresére, 15-re emelkedett az Egyesült Államokban. Eladásaik azonban nem érik el a teljes piaci forgalom fél százalékát a különböző, adókedvezmény vagy lízing árengedmény formájában nyújtott támogatások ellenére sem.

A GM az ösztönzőkkel és engedményekkel közel 15 ezer Chevrolet Volt autót értékesített az idén az év elejétől augusztusig. A Volt nem tisztán elektromos jármű, mert rendelkezik egy úgynevezett “hatótáv növelő” benzinmotorral is, ami menet közben újratölti a kocsi akkumulátorait.

Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

A Nissan más megközelítést alkalmaz, szerinte az elektromos járműveknek nincs is szüksége 200 mérföldes hatótávra, hiszen azt a tulajdonosok úgysem használnák ki, mert naponta átlagosan nem tesznek meg nagyobb utat a Nissal Leaf 75 mérföldes hatótávjánál. A Leaf alapára támogatások nélkül közel 29 ezer dollár (6,5 millió forint) az Egyesült Államokban.

Az elektromos autókat gyártó vállalatok közül egyedül a Tesla rendelkezik nagy hatótávú elektromos autóval kínálatában, az “S” modellel, de azt, hogy a kocsi nyereséggel állítható elő, még nem sikerült egyértelműen bizonyítania. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója azonban nemrégiben kijelentette, hogy “nem kell tudni csodát tenni ahhoz”, hogy két-három éven belül 200 mérföldes hatótávú elektromos autót lehessen 35 ezer dolláros áron piacra dobni.

hirdetés
Chevrolet Spark EV

Chevrolet Spark EV

A jelenleg kapható elektromos autók 100 mérföldes (160 kilométer) vagy annál kisebb hatótávval rendelkeznek. Áraik a Smart Fortwo 25 ezer dollárja és az elektromos RAV4 50 ezer dollárja között szóródnak. A BMW i3 induló ára várhatóan 41 ezer dollár lesz.

BMW i3

BMW i3

Elemzők szerint az elektromos autók gyártói, a Tesla, a GM, a Volkswagen, valamint az eladásokban vezető Nissan Motor Co. ugyanazzal a problémával, az akkumulátorok magas árával és a járművek csekély hatótávolságával kénytelenek megküzdeni.

Kevin Gallagher, az amerikai energiaügyi minisztérium Argonne National Laboratory kutatóintézetének szakembere szerint az autógyártók jelenleg egy kilowattóra akkumulátor kapacitást 500 dollárért tudnak előállítani. A Nissan Leaf 24 kilowattórás akkumulátor kapacitása tehát 12 ezer dollárba kerül. A Ford vezérigazgatója Alan Mulally pedig 13-15 ezer dollárban adta meg az elektromos Focus 23 kilowattórás akkumulátorának az árát.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

A Tesla főmérnöke, JB Straubel állítása szerint ők az ipari átlag feléért-negyedéért állítják elő akkumulátoraikat, mivel – szemben más autógyártók speciális kialakítású egységeivel – szabványos akkumulátor tokozatokból állítják össze azokat. Az “S” modell akkumulátorának az ára lényegesen elmarad az iparági átlagtól – mondta, hozzátéve, hogy a Tesla “népautójának” mintegy négy év múlva tervezett piacra dobásáig az akkumulátorok tárolási energiasűrűségét mintegy 20 százalékkal fogják tudni megemelni.

Nissan Leaf töltés elektromos autó

A Tesla pontos adatokat nem tesz közzé akkumulátorainak áráról, azt azonban lehet tudni, hogy a Tesla motorral és Tesla akkumulátorral ellátott elektromos Toyota RAV4-es, ami 41,8 kilowattórás akkumulátor kapacitással 103 mérföld távolságot képes megtenni, közel 50 ezer dollárba kerül, 26 ezer dollárral többe a benzinmotoros alapmodellnél.

MTI

Kapcsolódó cikkek
Nyomul a Tesla! – Kettészakad az autóipar?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy válaszút elé érkezett az autóipar, ahol mindenkinek el kell döntenie, hogy merre megy tovább: az Elolvasom

Biztonságosak az elektromos autók? Az új EuroNCAP töréstesztből ez is kiderült!

Az Euro NCAP tesztelőinek az év vége felé rengeteg dolga akadt, hiszen a futószalagon érkező friss modellek biztonságára bizony kíváncsiak Elolvasom

750 ezer elektromos autót adtak el tavaly Kínában

Kína nyitva hagyta az ajtót az Egyesült Államok és Japán előtt az Ázsiai Infrastrukturális Beruházási Bankhoz (AIIB) való csatlakozáshoz - Elolvasom

Megjelenik a környezetkímélő gépkocsi fogalma, de az átépített autók kimaradnak

Egy rendelettervezet szerint bekerül a környezetkímélő gépkocsi fogalma a magyar jogba, ilyennek  számít majd az elektromos, valamint a légszennyező anyagot ki Elolvasom

Vélemény, hozzászólás?