Holland canalbusok a Dunán?

Budapest felfedezte a Dunát! Reitter Ferenc százötven éves terve a hajózható nagykörútról várhatóan soha sem fog megvalósulni, de az elmúlt hetek bebizonyították, hogy így is óriási, kiaknázatlan lehetőségeket rejt a Fővárost keresztülszelő folyam.

A BKV menetrend szerinti hajójárata olyan sikeres, hogy ezzel rendszeres fejtörést okoz kitalálóinak. A közelmúltban elinduló program annak ellenére, hogy kínos bakiktól, vagy még kínosabb balesetektől sem volt mentes, úgy tűnik, a várakozásokat mégis messze felülmúlja és a járatokat folyamatosan sűríteni kell.

Az index.hu információi szerint BKV-BKK dunai hajójáratának első két hetében naponta 4500-5000 utas használta a hajókat. Óriási az érdeklődés: a déli óráktól folyamatosan 100 százalékos a hajók kihasználtsága a belvárosi szakaszon, sokszor fel sem férnek az utasok a hajókra.

kép: canalbus.nl

Ezen a BKK két módon próbál segíteni. Hétfőtől sűrítették a menetrendet, azaz az egyébként a csúcsidőszakon kívül (tehát a délelőtti, kora délutáni órákban) nem közlekedő D12-es járatot üzemben tartják, így nem 60, hanem 30 percenként járnak a hajók. Emellett a flotta növelése is szóba jöhet: úgy tudjuk, hogy a BKK olcsó, megbízható hajókat keres a nemzetközi piacon. Információink szerint nem katamaránokról van szó, az amszterdami canalbusok például befutók lehetnek.

A canalbus-t, azaz csatornabuszt 1990 óta alkalmazzák a tömegközlekedésben Amszterdamban. A város csatornái mentén négy útvonalon járnak, 20 megállóval. A megállók a turisztikai látványosságok közelében vannak. A csatornabuszra napos bérletet lehet váltani 20 euróért.

hirdetés

A járatkimaradásokkal, késésekkel kapcsolatban a BKK elismerte, hogy a nagy érdeklődés miatt folyamatos utaslemaradás generálódott, emiatt jelentős késések keletkeztek, a közlekedés kiszámíthatatlanná vált. Az új menetrend bevezetése óta viszont ugyan utaslemaradás alkalmanként még továbbra is előfordul, de az érdeklődés lassan talán normalizálódik.

A járat beindítása előtt a BKK több mérést is végzett a menetidő megállapítására. A beinduláskor ennek ellenére azt tapasztalták, hogy a hajók folyamatosan késtek. Ennek oka a BKK szerint az, hogy a hajók a kikötőben, a vártnál nagyobb érdeklődés miatt hosszabb időt töltenek a tervezettnél, mert lassan zajlik az utascsere.

kép: canalbus.nl

A legnagyobb utasforgalom a  Jászai Mari tér, Batthyány tér – Boráros tér alkotta háromszögben van, illetve Kopaszi-gát, Rómaifürdő és Újpest, Árpád út még azok a kikötők, ahol még jelentős az utasforgalom. A felmérések szerint az utasok jelentős része, mintegy 80-90%-a bérlettel utazik. Az utasok az első 16 nap alatt megközelítőleg 18 ezer darab menetjegyet vásároltak, a napi maximális eladott mennyiség 2577db jegy volt.

Kora reggel egyértelműen munkába járók, kora délelőtt nyugdíjasok, míg késő délelőttől kezdődően inkább turisták, szabadságon levő családok használják a járatokat. Hétvégén egyértelműen a családok, illetve a kerékpárosok vannak túlsúlyban akik jellemzően kirándulás jelleggel ülnek fel a hajójáratokra.

A hajók környékén megjelentek a rongálók is, több kikötőben megrongálták a táblákat, kapukat, valamint a hajókban is károkat okoztak. A kezdetekben nem volt büfé, gyenge volt a wifi, ezek a gondok a BKK szerint időközben megoldódtak. A BKK elismerte, hogy a hajók személyzetével, és a hajók műszaki állapotával is voltak problémák, de „a személyzet felkészítése megtörtént, és fokozott műszaki ellenőrzést és karbantartást rendeltek el a műszaki hibák megelőzésére”.